Nan Groot Antink.


De schilderes Nan groot Antink was in Uden. Museum Krona.

Gebreidesjaals was bij een lezing in het Krona Museum Uden.

Daar  kwam Nan Groot Antink vertellen en ook vol enthousiasme vertellend aan een publiek van ongeveer 50 mensen, over haar schilderkunst. En over het al jarenlang, haar leven er aan wijdend, werken en verven met natuurlijke materialen.


                                                               Een foto uit haar filmpresentatie.

Sinds 1990 beschildert zij haar doeken met natuurlijke materialen. Zij dook in de geschiedenis van verven met planten en heeft zich daar heel goed en professioneel in verdiept. Zij wil dat een kleur op zich zo natuurlijk en puur mogelijk laat zien. Zij bestudeerde niet alleen dit, maar verzamelt ook overal vandaan planten en kruiden. Aldus het Textielmuseum in Tilburg:  "Sinds 1990 maakt de kunstenares haar eigen verven uit in- en uitheemse verfplanten, cochenille, korstmossen, modder en krijt.  Het gebruik van deze grondstoffen vraagt om een ambachtelijke en experimentele manier van werken en daagt haar voortdurend uit. Dit komt duidelijk naar voren als we haar zien werken aan de opdracht in het TextielLab ".

                                                     Verftechnieken in Mali.

Zij ging naar Mali,Venetie en Japan. Zij is ook best bekend in Nederland en hangt met haar werken in verschillende musea. Ook in Uden liet men haar gang gaan en werd ze geinspireerd door de eeuwenoude middeleeuwse beelden van houtsnijwerk, die daar nu te zien zijn. 

Zij is al een hele tijd zo bevlogen bezig en wijdt haar leven eraan. Het maakte indruk op gebreidesjaals die in het verleden een poging heeft gedaan om diverse soorten wol te verven met planten, maar dat al gauw maar aan anderen overliet.

BRON:

https://depont.nl/tentoonstelling/nan-groot-antink-1-nov-2008-11-jan-2009

Bron Metropolis.M: "Nan Groot Antink heeft in opdracht gewerkt om in situ werk te maken voor bv. het TextielMuseum Tilburg en de Algemene Rekenkamer Den Haag. Haar werk is getoond in Rijksmuseum Twenthe, Museum De Pont, Institut Néerlandais in Parijs en was opgenomen in de tentoonstelling “Earth matters” When Natural & Creative Forces Meetin Stockholm (Lidewij Edelkoort). Metropolis M heeft haar werk belicht in 40 jaar metropolis m".

In het Textielmuseum Tilburg,deed ze een project op de oude wijze, met de bekende kruikenzeikers technieken. (om de schapenwol te beitsen ) Zij verzamelde dus ook urine en motiveerde mensen in die buurt om planten te verzamelen en te laten groeien in speciale bakken. Bijna ieder die daar aan mee deed had oude connecties met familieleden die in de grote textielfabriek van Tilburg hebben gewerkt. Mooie verhalen van tijden, waarin de arbeiders het zware leven, door keihard te werken hun levens omstandigheden probeerden te verhogen. Meestal werden de fabriekseigenaars er alleen maar beter van. Gebreidesjaals was destijds in die volop draaiende Tilburgse fabriek ( bekend van de wollen dekens).
Zij was daar met een schoolreisje in de jaren 1962. Dus zij weet hoe het daar toen uit zag. Vol met stapels ongewassen schapenwol en verf afdelingen en talloze lawaaierige weefmachines.
Museum Krona Uden.

Het Tilburgs textielmuseum is nu al jaren een prachtig museum. gebreidesjaals gaat er al jaren regelmatig kijken.

https://www.museumkrona.nl/nl/nu-te-zien/activiteit/presentatie-nangrootantink

https://textielmuseum.nl/nieuws/nan-groot-antink-plantaardige-verfstoffen-en-natuurlijke-vezels

https://www.devensterbank.nl/project/het-atelier-van-nan-groot-antink/ 

https://www.brokken-zijp-foundation.org/tentoonstellingen.php#:~:text=09.07.2022%20%2D%2022.01.2023,textiles%20as%20carrier%20of%20color.

https://metropolism.com/nl/feature/39883_40_jaar_metropolis_m_nan_groot_antink/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat is tactiel breiwerk ? en vrije vormen geoorloofd in breikunst. "Freeform knitting".

TV Serie Outlander patronen of breisels.

Breipatroon.

Markelo, Museum Eungs Schöppe.

Hergebruik van wol, uithalen en opnieuw beginnen.