Heirloom knitting, Sharon Miller en een heirloom, haakwerk, bloemen haken, een zeer oud werkstuk van gebreidesjaals ,gehaakte sprei met bloemen.

Heirloom knitting van Sharon Miller, Shetland lace knitters pattern and workbook brengt me op een idee.
Een erfstuk.....??

Ik denk dat het duidelijk is dat momenteel  vele vrouwen, van overal op de wereld surfen naar ander blogs en zo zien hoeveel wij, vrouwen ( ja mannen jullie ook ! )( http://www.astrosystems.nl/)
enorm creatief en kunstig aan het werk zijn in hun vrije tijd. Sommigen hebben er hun beroep van gemaakt. Anderen vinden het gewoon leuk om over de mode te schrijven of over interieurs. Weer anderen voelen de behoefte zich zelf in 100 verschilende outfits te fotograveren.  Sommigen vertellen over hun fascinaties. Ook prachtige gedichtenblogs bestaan er. En over natuurfoto's maar niet te zwijgen. De prachtigste foto's en ontwerpen in blogs flitsen voor je ogen voorbij. De mooiste blogs over allerlei uiteenlopende onderwerpen zie je. Ik bewonder vooral diegenen die eindeloos geduld hebben en de prachtigste dingen maken.Waarvan je zegt bij de eerste oogopslag: waaauw!!  Wat zijn wij vrouwen toch creatief. En wat zijn er onder hen enorm aardige persoonlijkheden tussen. De wereld wordt echt kleiner als je zomaar een kontakt hebt en houdt in Zwitserland, Griekenland of Rusland of Estland. We leren van elkaar en helpen elkaar.
o.a. Haken, haakwerk is ook een handwerk waar velen mee bezig zijn. Ik zie de prachtigste kleding voorbij komen, ook hesjes die net kant lijken. Of piepkleine bloemetjes en kussens en andere mooie dingen. De patchworkachtige bedplaids zijn nu nog steeds in de mode. Ik zie ze overal, en ook gehaakte bloemen.
Gebreidesjaals legt zich nu toe op het breien van kantpatronen maar, destijds in het verre verleden dus, ongeveer meer dan 40 jaar geleden, was gebreidesjaals ook altijd met haken bezig. Deze gehaakte bedovertrek ,sprei of plaid is daar nog steeds het resultaat en bewijs van.( in zeer ongeschonden staat mag ik wel zeggen)
Of het een echt erfstuk wordt weet ik niet. Het boek Heirloom knitting, Shetlands lace knitters pattern  and workbook van Sharon Miller ligt er achteloos op. Zij wordt door dit, door haar geschreven boek zeker WEL een erfstuk. Mijn gehaakte bloemenkleed ligt nu op een logeerbed. En hij is nog even goed als 40 jaar geleden. Over erfstukken gesproken....... Ik denk dat mijn kinderen hem later gewoon weggooien......
Stemt tot nadenken... niet ???




Reacties

Populaire posts van deze blog

Bruidssjaal breien.

Handgebreide net echt gelijkende katten.

Bruidssjaal, myrtle leaf, Victorian lace today, het verhaal gaat verder over het breien van een wolwitte Rowan kidsilk haze kanten sjaal voor de bruid.

Hergebruik van wol, uithalen en opnieuw beginnen

Gebreide bruidssjaals voor de winterbruid.