zaterdag 4 augustus 2012

Kimonomeisje van G.H.Breitner, Het Stedelijk museum Amsterdam, rode handgeverfde wol van Loret Karman en gebreide rode sjaal,stola,shawl van gebreidesjaals.





                         Deze prachtige handgeverfde rode wol ,met diverse  unieke
                                          kleuren nuances erin, hier nu nog in opgerolde vorm,
                                           is van Loret Karman. Ik schreef daar al eerder over:
                                                    zie bericht: 17 juli 2012 op dit blog.

             Ik mocht nu een rode shawl, stola omslagdoek daarvan maken en ging ijverig aan de slag.


Deze rode wol komt uit haar serie ""de Paletten"", zij heeft deze warme rode kleur  kunnen maken door inspiratie uit te halen van het schilderij van G.H.Breitner (1857-1923).
                                              Dit schilderij is te zien in www.stedelijk.nl

                                                          Meisje in rode kimono.( werd doorverkocht met
                                                                waarde 360.00 euro)

                                            en hieronder een foto van  het meisje Geesje Kwak, zijn model.


                                                         Het echte meisje in de rode kimono.
                                                     Model: Geesje Kwak ( 1877-1899)
                                                          G.H. Breitner. Zwart wit  foto.


                                                    Rond 1893  is zij geschilderd door G.H.Breitner.
      Te zien in het Stedelijk museum in Amsterdam.
                                       Dit schilderij is zorgvuldig en precies door Breitner geschilderd.
                                                In tegenstelling tot zijn andere werken die met
                                                   veel lossere  penseelstreken werden gemaakt.


                                                         

Gebreidesjaals heeft wat speurwerk verricht naar de achtergronden van dit schilderij en de maker ervan.


Het boek " Breitners Amsterdam" van Kees Keijer sprak gebreidesjaals wel aan, want zij is er geboren en getogen. Zij vond het een prachtig boek,vol met foto's van Amsterdamse schilderijen van Breitner. Van het Amsterdam voor zij geboren werd, maar toch wel heel herkenbaar. Het boek geeft een blik op de tijd dat de schilder leefde. G.H.Breitner werd in 1857 geboren en hij heeft ook b.v. samengewerkt, al was het kort, met Vincent van Gogh.(1882-1883)Samen struinden zij de volksbuurten af.Breitner hield niet van het werk van van Gogh.




  Doordat Breitner ook veel foto's achter liet, hij was een van de eerste die fotografeerde om zijn schilderstukken voor te bereiden, hebben we ook veel stadsbeelden van uit die tijd. Een stads en tijdsbeeld met paardentrams en rijtuigen en de prachtige Amsterdamse grachten zonder autos.
                                  Van dienstbodes op straat en vrouwen in lange rokken.Vlakbij gefotografeerd,
                                                 als het ware tussen de mensen in.









De Dam.

G.H. Breitner werkt ook aan het breoemde werk van Mesdag mee, en hij maakt daar een gedeelte van het panorama van Scheveningen. Wat hem vooral boeide was het leven op straat, in steden zoals Amsterdam, den Haag en Rotterdam. Het vastleggen van verrijssende bouwwerken, bouwputten, huizenbouwprojecten  in de maak en scheefgezakte oude huizen.Hij hield niet van salonfiguren, of het schilderen voor rijke mensen, maar gaf zijn aandacht aan eerlijke hard werkende mensen, aan de onderkant van de samenleving en het gewone volk.Met een naturalistische schilderswijze werden de mensen uit de echte Amsterdamse volksbuurten vastgelegd.














Hij schilderde ook het liefst het straatbeeld  , de huizen en de grachten in Amsterdam. De gloednieuwe gebouwen die er in die tijd verrezen, zoals de Beurs van Berlage en, het Centraal Station en de Bijenkorf en niet te vergeten het Rijksmuseum werden door hem genegeerd. Maar de Dam en de Kalverstraat en het Rokin, zijn veel door Breitner vastgelegd. Dienstbodes, fabrieksmeisjes en koffiepiksters, schilderde hij, een beroep wat heel laag stond aangeschreven. 




Het woord zegt het al. De slechte bonen van de koffie eruithalen,  op de donkere zolders in de pakhuizen aan de grachten. Het waren wat brutale volkse meisjes die hij graag schilderde. Ook als ze op straat liepen. Zijn kunst werd door sommige anderen wat geminacht, omdat hij soms ruw en vaag schilderde.








Naast het vele werken op straat en het schilderen van Amsterdamse oude gebouwen, werkt hij ook in zijn atelier aan stillevens en maakte ook portretten in opdracht.  Op zijn adres aan de Lauriergracht schilderde Breitner de kimonomeisjes. Destijds ontstond grote interesse in het verre China  en Japan, en weelderige Oosterse interieurs waren erg in trek. Denk aan Japanse kamerschermen, Oosterse tapijten en meubilair. Vincent van Gogh deed er ook  even een tijd aan mee. Die tijd heet het Japonisme.

Het meisje in de rode kimono voor de spiegel, is een van de topstukken uit de tijd van Japonisme en het schilderij werd verkocht in 2003 voor 582.450 euro.

Lauriergracht.





In het kantpatroon en in de  rode wol van  Loret Karman zitten verschillende kleurnuances, die heel mooi in het garen en de rode shawl zichtbaar zijn. Niet streperig maar her en der op komend.  Op de foto moeilijker vast te leggen. Je moet dit in het echt zien bij de vele winkels die dit al verkopen.
  De rode shawl, stola, sjaal is ongeveer  50 cm x 180 cm geworden en er is 200 gram wol gebruikt.

4 opmerkingen:

Marlies zei

Hallo Mieke ich bin sprachlos Dieser Shawl ist einzigartig schön. EInfach Edel traumhaft in der schönen Farbe. Fühlt sich die Wollle schön an von Loret Karman?? bin total begeistert. Ganz liebe Grüsse für dich Marlies

Mariette VandenMunckhof-Vedder zei

Beste Mieke,

Wat heb je toch een geweldig talent om je prachtig gebreide sjaals altijd zo mooi te etaleren. Een feest om naar te kijken en je léért zoveel bij jou!
Geniet van je weekend met zon hopelijk.
Liefs,
Mariette

Dinkelhexe zei

Wie immer bin ich überwältigt von der Schönheit der Schals. Einfach ein Traum.
Liebe Grüße, Renate

Wil den Berg zei

Boeiend(achtergrond)verhaal, geeft de sjaal nog meer 'diepte'.